Alianta T.A.T.A. propune modificarea Legii nr. 272/2004 si reglementarea serviciului de asistent familial 26-10-2009 Sursa: Comunicat T.A.T.A - t-a-t-a.ro ------------------ Alianta Antidiscriminare a Tuturor Taticilor – T.A.T.A. a elaborat doua initiative legislative, care vizeaza modificarea si completarea cadrului legislativ privind protectia drepturilor copilului precum si reglementarea in premiera a serviciului de asistent familial (bona).
Proiectele de lege, sustinute de un grup de parlamentari pro-familie, vor fi inregistrate luni, 26 octombrie anul curent, la Parlament, fiind prezentate public incepand cu orele 13 la Sala Constantin Brancusi (parter, intrarea Izvor).
Proiectul de lege de modificare si completare a Legii nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului ofera o serie de solutii legislative pentru probleme grave cu care se confrunta societarea romaneasca.
Pentru prima data in Romania sunt stabilite criterii clare de determinare a interesului superior al copilului. Principiul interesului superior al copilului va prevala in toate demersurile si deciziile care privesc copiii, intreprinse de autoritatile publice si de organismele private autorizate, precum si in cauzele solutionate de instantele judecatoresti.
Criteriile sunt urmatoarele:
a) Nevoile fizice, emotionale si psihologice ale copilului, inclusiv nevoia copilului de stabilitate, avand in vedere varsta si etapa de dezvoltare a minorului;
b) Identitatea culturala, lingvistica, religioasa si spirituala a copilului, inclusiv apartenenta la o anumita etnie;
c) Opiniile si preferintele copilului in masura in care acestea pot fi verificate in mod rezonabil;
d) Natura, forta si stabilitatea relatiei dintre copil si fiecare dintre parintii sai;
e) Natura, forta si stabilitatea relatiei dintre copil si oricare alta persoana semnificativa in viata acestuia, fata de care copilul a dezvoltat legaturi de atasament;
f) Capacitatea fiecarei persoane indicate la lit. d) si e) de a ingriji copilul si de a raspunde nevoilor acestuia;
g) Capacitatea fiecarei persoane indicate la lit. d) si e) de a comunica si coopera in chestiunile care privesc copilul;
h) Orice antecedente ale fiecarei persoane indicate la lit. d) si e) relevante pentru siguranta si bunastarea copilului;
i) Beneficiile pe care dezvoltarea si mentinerea de relatii semnificative cu ambii parinti le au asupra copilului si vointa fiecaruia dintre acestia de a sustine dezvoltarea si mentinerea unei relatii cu celalalt parinte;
j) Istoricul ingrijirii copilului;
k) Planul propus pentru ingrijirea si cresterea copilului de fiecare parinte sau de oricare alta persoana semnificativa in viata minorului, care solicita stabilirea unor masuri cu privire la acesta.
Unitatile scolare si cadrele medicale vor avea obligatia de a furniza datele privind starea de sanatate si situatia scolara a copilului acelui parinte care le solicita si care nu a fost decazut din drepturile parentale. Refuzul de a respecta legea va determina sanctionarea disciplinara si chiar pedepsirea penala a celor care vor refuza sa furnizeze informatiile cu privire la copil.
In cazul deplasarii copilului in strainatate, parintele insotitor va fi obligat sa prezinte o declaratie notariala a celuilalt parinte, din care sa rezulte acordul acestuia cu privire la efectuarea calatoriei respective in statul sau in statele de destinatie, precum si cu privire la perioada acesteia sau, dupa caz, sa faca dovada decesului celuilalt parinte. In lipsa acestui acord, este obligatorie prezentarea unei hotarari judecatoresti care sa incuviinteze iesirea din tara a copilului insotit doar de unul dintre parinti si care sa indice persoana cu care calatoreste copilul in strainatate, durata, itinerariul si destinatia finala a calatoriei. Aceasta obligatie o are si parintele caruia i-a fost incredintat copilul prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva si irevocabila.
In cazul in care se face dovada cu documentele corespunzatoare, emise ori avizate de autoritatile medicale romane, ca minorul urmeaza sa se deplaseze in strainatate pentru a urma un tratament medical fara de care viata sau sanatatea ii este pusa in pericol, parintele insotitor sau persoana insotitoare trebuie sa prezinte notificarea trimisa prin executor judecatoresc parintelui care nu-l insoteste pe copil sau caruia minorul nu i-a fost incredintat prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva si irevocabila.
Directia generala de asistenta sociala si protectia copilului va fi obligata sa sesizeze instanta judecatoreasca, solicitand emiterea unei ordonante presedintiale de plasare a copilului in regim de urgenta, atunci cand constata ca nu sunt respectate hotararile judecatoresti privind incredintarea minorului, stabilirea programelor de legaturi personale cu copilul precum si orice masura privind minorul, care este foarte importanta pentru dezvoltarea sa fizica, mentala, spirituala, morala sau sociala. Directia generala intocmeste in prealabil un raport de ancheta psiho-sociala din proprie initiativa sau la sesizarea oricarei persoane fizice sau juridice. Nerespectarea hotararilor judecatoresti prin care sunt stabilite masuri cu privire la copil va reprezenta un motiv temeinic care sa sustina existenta unei situatii de pericol iminent pentru copil.
In toate cauzele care privesc incredintarea copilului, stabilirea unor programe de relatii personale, solutionarea unor neintelegeri intre parinti cu privire la exercitarea drepturilor si indeplinirea obligatiilor parintesti, instanta judecatoreasca va dispune efectuarea unei anchete psiho-sociale. Raportul de ancheta psiho-sociala este elaborat de catre institutia publica specializata pentru protectia copilului sau de catre un expert autorizat potrivit legii, urmarind fiecare dintre criteriile de determinare a interesului superior al copilului. Evaluarea psihologica a copilului devine obligatorie.
Proiectul de lege privind serviciul de asistent familial (bona) va reglementa infiintarea, organizarea si functionarea serviciilor, la domiciliu, de ingrijire si educare a copiilor pe timpul zilei.
Prin asistent familial se intelege acea persoana fizica care desfasoara activitati de ingrijire si educare a copiilor la domiciliu. Prin domiciliu se intelege locatia sau domiciliul parintilor ori al asistentului familial, astfel cum reiese din documentele de identitate ale parintilor sau ale asistentului familial. Nu este asimilat domiciliului desfasurarea activitatilor in alte locatii sau sedii decat cele mentionate in actele de identitate ale parintilor ori asistentului familial. Viza de resedinta nu este considerata in sensul prezentei legi ca dovada a domiciliului decat in situatia valabilitatii ei pentru o perioada cel putin egala cu durata prestarii serviciului de asistent familial.
Asistentul familial isi poate desfasura activitatea ca persoana fizica autorizata sau in baza unui contract individual de munca incheiat cu organismele private acreditate sau cu alte persoane juridice.
Poate fi asistent familial persoana care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) a implinit varsta de 18 ani si are capacitate deplina de exercitiu;
b) a absolvit minim liceul;
c) are o stare de sanatate buna atestata de medicul de familie;
d) prezinta garantii cu privire la ingrijirea si educarea copiilor evidentiate prin evaluare sociala si psihologica;
e) sotia sau sotul si-au exprimat acordul in scris cu privire la desfasurarea activitatilor de asistent familial;
f) copiii cu varste de peste 10 ani care au acelasi domiciliu cu solicitantul si-au exprimat opinia cu privire la primirea in familie a unor copii; opinia exprimata de acestia se consemneaza in scris;
g) are drept de folosinta asupra unei locuinte care acopera in mod corespunzator necesitatile de preparare a hranei, de igiena, educatie si odihna ale utilizatorilor sai;
h) a urmat cursuri de formare organizate de autoritatile administratiei publice locale sau furnizori privati de formare cu exceptia cazului in care a fost atestata ca asistent familial conform Curriculei elaborata de Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului.
Nu poate fi asistent familial:
a) in sistemul public, persoana care a depasit limita varstei standard de pensionare;
b) persoana care a suferit o condamnare prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva;
c) persoana ai carei membri de familie cu varsta de peste 14 ani sau alte persoane, care locuiesc impreuna cu aceasta, au suferit o condamnare prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva;
d) persoana decazuta din drepturile parintesti prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva sau careia i-au fost interzise drepturile parintesti ca pedeapsa complementara;
e) persoana care sufera de boli cronice transmisibile;
f) persoana ai carei membri de familie sau alte persoane care locuiesc cu aceasta sufera de boli cronice transmisibile;
g) persoana al carei copil se gaseste in una dintre urmatoarele situatii: beneficiaza de o masura de protectie speciala, a savarsit fapte cu caracter penal sau este cunoscuta ca avand un comportament antisocial;
h) persoana care sufera de boli psihice, este dependenta de alcool, droguri sau alte substante psihotrope;
i) persoana ai carei membri de familie sau alte persoane care locuiesc cu aceasta se afla in situatiile prevazute la lit. h)
j) persoana careia i s-a retras atestatul de asistent maternal. Asistentul maternal va fi redenumit ASISTENT PARENTAL.
Asistentul familial ofera la domiciliul sau simultan servicii de ingrijire si educare pentru cel mult patru copii cu varsta cuprinsa intre 3 luni si varsta de scolarizare. Pentru copiii cu varsta de peste 6 ani, asistentul familial poate oferi servicii pentru cel mult sase copii inclusiv proprii copii. Prevederile se aplica si in situatia in care asistentul familial ofera servicii de ingrijire si educare la domiciliul copilului si exista acordul reprezentantului legal al acestuia de a primi in locuinta si alti copii in calitate de beneficiari. Numarul de copii prevazut se stabileste in functie de numarul de copii pe care ii are in familie asistentul familial.
Asistentul familial indeplineste, cel putin, urmatoarele atributii:
a) ingrijirea si supravegherea copilului;
b) hranirea copilului;
c) acordarea primului ajutor in caz de imbolnavire/accidentare a copilului;
d) informarea reprezentantilor legali ai copilului cu privire la evolutia acestuia, precum si informarea de urgenta a angajatorului referitor la aparitia unor situatii deosebite cu privire la copil;
e) insotirea copilului la activitati recreative, culturale, artistice, sportive si scolare proprii varstei sau sprijinirea acestuia pentru desfasurarea unor asemenea activitati precum si realizarea de ativitati de educare si dezvoltarea de abilitati de viata independenta.
Detalii pe: www.t-a-t-a.ro
|